Consumentenkoop (non-conformiteit)

Wat is een consumentenkoop?

Een consument is iemand die met een privédoel iets koopt. Als u bijvoorbeeld bij een (online-)winkel of een bedrijf een product koopt dat niet bedoeld is voor bedrijfs- of beroepsmatig gebruik, dan bent u een consument. Als een consument iets koopt bij een verkoper, zoals een winkel of een webshop, dan is sprake van een consumentenkoop.

Non-conformiteit / ondeugdelijk product

Biedt een product niet wat de consument ervan mag verwachten? Dit laatste terwijl de consument het product normaal heeft gebruikt? Dan is het product niet goed. Dit wordt ‘non-conformiteit’ of een ‘ondeugdelijk product’ genoemd. Als een consument iets koopt heeft hij/zij recht op een goed product. Is er iets mis met het product, dan kan de consument in beginsel teruggaan naar de verkoper voor gratis reparatie of een nieuw product. De consument heeft recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo’n geval mag de verkoper besluiten dat hij alleen zal repareren.

Wettelijke garantie

Ook als de consument geen fabrieks- of verkopersgarantie (meer) heeft kan het zijn dat de verkoper verplicht is het product te repareren of te vervangen. In de wet staat dat een product moet voldoen aan hetgeen de consument redelijkerwijs van het product mocht verwachten. Het product moet dus zolang meegaan als de consument mag verwachten. Dit wordt de wettelijke garantie genoemd.

 De ‘wettelijke garantie’ heeft geen vaste duur. In de wet staat ook niet per product hoe lang het mee moet gaan. De wet zegt alleen dat een product zo lang mee moet gaan als de consument ervan mag verwachten. Wat u mag verwachten hangt bijvoorbeeld af van de prijs, het soort product, het soort product, of het een nieuw of tweedehands product betreft en wat de verkoper gezegd heeft over het product. Van een dure nieuwe wasmachine mag u bijvoorbeeld verwachten dat hij langer meegaat dat een tweedehands goedkope wasmachine.

Is het product binnen 6 maanden na aankoop kapot gegaan? Dan gaat de wet ervan uit dat het product niet goed was en dat het niet de schuld van de consument is. Vindt de verkoper dat het wel de schuld van de consument is, dan moet hij dat bewijzen. Gaat het product na 6 maanden of langer kapot, dan moet de consument bewijzen dat dit niet aan hem/haar te wijten is.

Zie ook onze andere consumentenkoop items:

2022-07-07T14:07:17+02:00
Ga naar de bovenkant