31aug, 17
VANDIJK advocaten - Vrije advocaatkeuze rechtbijstandverzekering OOK bij bemiddeling én buitengerechtelijke onderhandelingen (Justian Bohr)

Het is een moment waar veel mensen naar uitkijken: vakantie!
Maar wat als de vakantie tegenvalt?

Om te beginnen is het goed te kijken waarom de vakantie tegenviel: had u (onredelijk) hoog gespannen verwachtingen of heeft uw reisbureau of touroperator u onjuist geïnformeerd?

Wie heeft wat georganiseerd

Als u iemand een verwijt wilt maken, is het belangrijk te weten hoe uw reis contractueel is opgebouwd. Heeft u alles zelf op uw eigen naam geregeld?  Dus zelf het huisje via internet geboekt of  zelf de excursies ter plekke geregeld?  Dan kunt u alleen uw contractuele wederpartij aanspreken. Dus bijvoorbeeld  de verhuurder van het huisje in Frankrijk als het huisje niet de 4-sterren locatie was die u was beloofd maar een door kakkerlakken bezet krot.

Reisorganisator

Ook wanneer iemand anders uw reis geregeld heeft, kunt u wellicht stappen ondernemen. Dan kunt u, als de reis tegenviel,  de reisorganisator, op wiens naam uw reis geboekt is  aanspreken.  Dat kan ook als u zelf de reis heeft samengesteld  en de reisorganisator vervolgens de uitvoering  verzorgt.

Touroperator en reisorganisatie

Let op het verschil tussen een reisbureau en een touroperator. Een reisbureau bemiddelt  alleen maar tussen u als consument en de uitvoerder van de reisovereenkomst: de touroperator. Als de touroperator een fout maakt, kunt u het reisbureau daarvoor niet aansprakelijk stellen. U kunt het  reisbureau wel vragen namens u  met de touroperator te bemiddelen om toch tot een goede oplossing te komen.

Wanneer klagen?

Wanneer u een klacht heeft, is het verstandig dat direct te melden. Wellicht kan er dan nog iets aan gedaan worden. Wanneer  u dat niet gedaan heeft, of als u uw klacht wilt doorzetten, moet u binnen twee maanden na thuiskomst een brief (of mail) aan de touroperator sturen met uw klacht en de onderbouwing van uw klacht. Liefst aangevuld met bewijsmateriaal. Als u een kamer met zeezicht had geboekt en uw kamer uitkeek op een betonnen muur zonder dat er ook maar een stukje zee te zien was, is het handig daar een foto van mee te sturen.  Als u bij een ANVR-reisorganisatie had geboekt, moet de klacht volgens de (duidelijke) ANVR klachtenprocedure worden afgehandeld.   Als u niet bij een ANVR-organisatie had geboekt, kunt u de zaak altijd voorleggen aan de rechter. Dat moet uiterlijk binnen één jaar na afloop van de reis.

Schadevergoeding

Als u meent dat u schade heeft geleden door de verknoeide vakantie, kunt u schadevergoeding eisen. Denk  hierbij aan materiele schade (extra telefoonkosten, een dag minder vakantie). Zorg dan wel dat u bonnen en dergelijke hebt om die schade te bewijzen! Het is zelfs mogelijk een vergoeding te krijgen voor gederfd vakantiegenot. De maximaal mogelijke vergoeding is net zo hoog als de reissom, maar deze hoge vergoeding wordt zelden uitgekeerd.

Nog vragen: bel of mail gerust!

Augustus 2017

mr. Ynke M.M. Ooykaas

Meer informatie? Neem contact met ons op!